Innowacja „Senso-Maluchy” - jest narzędziem i odpowiedzią na pojawiające się u
dzieci zaburzenia społeczne, emocjonalne i behawioralne, których przyczyną mogą być
zaburzenia sensoryczne. Wprowadzenie innowacji” ma przyczynić się do lepszego rozwoju
intelektualnego, emocjonalnego, społecznego dzieci 3- letnich uczęszczających do
Przedszkola nr 3 w Koluszkach w grupie Biedronki. Wychodzi naprzeciw wymogom
podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Ma za zadanie rozbudzić w
najmłodszych dzieciach kreatywność, pozwolić im poznawać świat wieloma zmysłami
poprzez eksperymentowanie, doświadczanie oraz aktywność własną. Dzięki aktywności
własnej i działaniu dzieci mają możliwość zaspokojenia swojej ciekawości. Nauczyciel
powinien być obserwatorem, wspierać i zachęcać dzieci do doświadczania, dlatego też
główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba stworzenia w placówce zajęć dzięki,którym dzieci 3-letnie, będą stymulować percepcję dotykową, wzrokową, słuchową, rozwijać
umiejętności motoryczne, wspomagać rozwój mowy, aktywizować komunikację, a także rozwijać zainteresowania światem oraz kreatywność dzieci.
Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do VI grupy przedszkolnej dzieci w wieku 3 lat.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
● wspomaganie budowania świadomości przestrzeni i własnego ciała
● wspieranie rozwoju motoryki małej
● doświadczanie poczucia sukcesu i spełnienia z realizacji własnych pomysłów
● -wspieranie samodzielności
Cele innowacji
Cele główne:
● wspieranie wielostronnego, harmonijnego rozwoju dziecka
● kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia
sobie zarówno w nowych jak i trudnych sytuacjach

Cele szczegółowe:

  • lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
  • poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
  • poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
  • zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
  • lepsza integracja i porządkowanie bodźców płynących ze świata zewnętrznego
  •  zapoznanie z właściwościami przedmiotów poprzez angażowanie spostrzeżeń zmysłowych – rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości
  • doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
  • stwarzanie możliwości aktywnego działania.