„Integracja zaczyna się w naszym sercu.”
Integracja jest wspólnym wychowaniem dzieci sprawnych i niepełnosprawnych w grupie,
gdzie każdy od każdego czegoś się uczy,
każdy ma swoje miejsce i radzi sobie z powstającymi trudnościami.
Zalety integracji:
· integracja rozwija każde dziecko we wszystkich sferach: poznawczej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej i duchowej;
· uczy wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych;
· powoduje wzrost motywacji do działania, nauki oraz dorównywania innym;
· nauczanie wspólnym nurtem (bo tak również określa się integrację) rozbudza świadomość tego, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć mają różne możliwości;
· współżycie z niepełnosprawnym kolegą wzbogaca wiedzę o różnych schorzeniach i sposobach postępowania z nimi;
· uczy mądrze pomagać innym;
· pozwala zdobywać doświadczenie, że liczy się nie tylko wiedza, ale i serce;
· powoduje zanik niezdrowej rywalizacji na rzecz zgodnego współdziałania.
Ideą integracji w Przedszkolu nr 3 w Koluszkach jest włączanie dzieci niepełnosprawnych do grupy rówieśników, gdzie wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki, na miarę swoich możliwości. Zadaniem przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci bez względu na określone dysfunkcje oraz zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym i pozostałym jak najlepszych warunków do rozwoju, współuczestniczenie dzieci o specjalnych potrzebach w życiu społecznym oraz odpowiednie przygotowanie wszystkich dzieci do nauki w szkole.
Oddziały integracyjne znajdują sie w budynku filii Przedszkola nr 3 w Koluszkach przy ul. Mickiewicza 8. Tworzone w przedszkolu oddziały integracyjne są mniej liczne niż pozostałe, mogą liczyć od 15 do 20 dzieci. W grupie takiej, oprócz dzieci normatywnych, znajduje się od 3 do 5 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Nauczyciele realizują treści programowe, dostosowując ich zakres do możliwości dzieci niepełnosprawnych. Metody pracy z dziećmi, szczególnie o specjalnych potrzebach edukacyjnych są dobrane stosownie do ich potrzeb, by optymalizować proces edukacyjny oraz umożliwić osiąganie sukcesów. W tym celu dla każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego przez zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej tworzona jest wielo-specjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka, a następnie na jej podstawie indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który jest drogowskazem wskazującym cele i sposób działania.
Integracja niesie ze sobą wiele zalet, zarówno dla dzieci niepełnosprawnych jak i ich pełnosprawnych rówieśników. Dzieci posiadają bowiem cudowny dar uczenia się przez naśladownictwo. Rówieśnicy są prawidłowym wzorcem dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które mają zarazem większą motywację do pokonywania trudności i realizacji wszelkiej aktywności, nie są narażone na wykluczenie społeczne i korzystają z pełnej oferty dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej proponowanej w przedszkolu. Obcowanie z dziećmi niepełnosprawnymi uczy dzieci zdrowe tolerancji dla odmienności, otwartości, wrażliwości, buduje w nich zrozumienie dla zachowań trudnych, prowokuje do wspólnej zabawy, nawiązywania kontaktów społecznych.
Dzieci niepełnosprawne są w gronie rówieśników, dzięki czemu maja szansę dorastać tak, jak inne dzieci. Integracja uczy w naturalny sposób tolerancji, otwartości, wyrozumiałości, serdeczności. Powoduje większą wrażliwość na drugiego człowieka. Codzienne wspólne działania i czynności dają okazję do wzajemnej pomocy i życzliwości.
Głównym zadaniem naszego przedszkola jest nauczenie wzajemnych interakcji dzieci niepełnosprawnych i normatywnych oraz przygotowanie ich do życia w naturalnej grupie. Troszczymy się o harmonijny rozwój każdego powierzonego nam dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, emocjonalnej, poznawczej, społecznej.
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego otoczone są opieką przez specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę oraz nauczycieli specjalistów.
Specjaliści oraz nauczyciele wychowania przedszkolnego podejmują spójne działania sprzyjające rozwojowi wychowanków. Dla dzieci zorganizowane są zajecia:
1. Zajęcia z zakresu terapii ręki, doskonalenia umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych z wykorzystaniem elementów Treningu Umiejętności Społecznych TUS.
2. Zajęcia gimnastyki korekcyjnej.
3. Zajęcia logopedyczne.
4. Zajęcia z psychologiem oraz pedagogiem - zajęcia ogólnorozwojowe o charakterze terapeutycznym dla dzieci tego wymagających; konsultacje i porady dla rodziców.
5. Zajęcia integracji sensorycznej.