Kraina Zmysłów - Integracja Sensoryczna „SENSORYCZNE i TUS-owe ZABAWY SENSORKOWE” - zadania na listopad
Kraina Zmysłów - Integracja Sensoryczna
„SENSORYCZNE i TUS-owe ZABAWY SENSORKOWE”
Grupa integracyjna „STOKROTKI” z Przedszkola Nr 3 im. Czesława
Janczarskiego w Koluszkach realizuje I i II zadanie listopadowe.
Zadanie I „JESIENNE BARWNE KOBIERCE”
Stymulacja zmysłów odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Umożliwia
odczuwanie otaczającego nas świata. Nasze przedszkolaki bardzo lubią jesień, dlatego też
chętnie przyłączyły się do zabaw, w których polisensorycznie mogły doświadczać wrażeń
związanych z jesienną porą roku. W tym celu wykorzystane zostały szyszki, kasztany, liście i
żołędzie, które wcześniej zostały rozłożone na podłodze. Dzieci miały możliwość usprawnić
w ten sposób motorykę dużą oraz rozwinąć wrażenia dotykowe.
Przedszkolaki stworzyły koło, w którym każde dziecko miało możliwość dotknąć
liści- określić ich kształt, długość, fakturę oraz ciężar. Za pomocą szyszek dzieci mogły
wzajemnie wykonać masaż oparty na zmyśle dotyku. „Stokrotki” pisały wzajemnie na
plecach kolegi/ koleżanki poznane literki i cyfry. Zabawa ta łączy delikatne muskanie z
mocnym uciskiem, dzięki czemu dziecko nadwrażliwe zaczyna tolerować dotyk. Dodatkową
zaletą tej zabawy jest to, że dzieci łatwiej zapamiętują kształt liter i cyfr. Zajęcia te pozwoliły
nie tylko pogłębić więź pomiędzy dziećmi, ale dodatkowo rozwinęły ich wyobraźnie.
Kolejną zabawą był „Taniec liści” - dzieci interpretowały muzykę za pomocą ruchu,
poruszały się w dowolny sposób, próbowały wydobyć dźwięk szurając stopami, podrzucając
liście i turlając się w nich. Swobodne improwizacje ruchowotaneczne z kolorowymi liśćmi
sprawiły dzieciom wiele radości i pozwoliły na odrobinę szaleństwa.
Wspaniałym zakończeniem tego pełnego radości dnia było wspólne wykonanie przez
dzieci SZALU DLA PANI JESIENI. Przedszkolaki malowały liście własnymi paluszkami
a następnie odbijały je na arkuszu białego papieru tworząc w ten sposób barwny jesienny szal.
Na koniec wspólnie udekorowały szal darami jesieni: szyszkami, kasztanami i żołędziami.
Elekt końcowy zachwycił wszystkich!
Zadanie II „JESIENNE SMUTKI, SMUTECZKI”
Dzieci z grupy „STOKROTKI” doskonale wiedzą, że „Jesień, choć kolorowa, bywa
smutna i nastrojowa”! Dzień w przedszkolu rozpoczęliśmy od wspólnego słuchania muzyki
klasycznej Bacha i Mozarta. Po jej wysłuchaniu określiliśmy nastrój utworów oraz emocje,
które w nas wywołała, czyli „smutek”. Następnie rozmawialiśmy na temat „Z czym kojarzy
się nam smutek?” i „ Jak poradzić sobie ze smutkiem?”. Dopełnieniem wszystkich
wypowiedzi była wspólna zabawa „SMUTEK JAK DESZCZ” czyli masażyk w parach.
Końcowym etapem zajęć było wykonanie deszczowej chmury z wykorzystaniem kartonu,
waty, farb i wody.
Pamiętajmy! Smutek, jak każda emocja, informuje nas o czymś ważnym. Chce nam to
powiedzieć poprzez odczucia, które płyną z naszego ciała. Owszem, tak został
skonstruowany, że bywa nam z nim nieprzyjemnie, spowalnia nas, jednak to nie oznacza, że
jest zły i mamy go wypraszać. Przeciwnie – tak, ma być, o to w nim chodzi. Smutek daje
nam sygnały, że mamy się o siebie zatroszczyć, zatrzymać się, pomyśleć, poprzeżywać.
# SensoryczneITusoweZabawy #listopad #zadanie1,2Przedszkole Nr 3, im. Czesława Janczarskiego
w Koluszkach, nauczyciele: Agnieszka Bożyk, Paulina Truszczyńska, Milena Wójcik